torstai 6. helmikuuta 2014

Jatkokehittelyä kateviljelyajatukselle + harjupenkki

Olen pyöritellyt päässäni viimepäivinä vielä tuota kateviljelyajatusta ja keskustellut erään immeisen kanssa, joka itse on harrastanut (ilmeisesti hiukan hevimmin) kateviljelyä ja permakulttuuria. Häneltä olen saanut hyviä vinkkejä oman kateviljelyn aloitteluun.

Minullahan on pellolla se testipala, jonka olen peittänyt kestopeitteellä. Peite on nyt ollut viime keväästä saakka paikoillaan. Olen vähän kahden vaiheilla tässä, että tekisinkö siihen peitteen kohtaan uuden kasvimaan vai paikan vadelmille. Nyt sain idean, että voisin alkaa kerätä katemateriaalia uudelle palalle peitteen alle, jolloin maa hyötyisi, mutta rikkaruohot eivät pääsisi valon puutteessa nostamaan päätään. Mikä loistava idea, miksei tuo putkahtanut päähäni aiemmin! Tällöin maa saisi parantua rauhassa koko seuraavan kasvukauden, minä voin viljellä vanhan kasvimaan paikalla mitä haluan ja sitten vuoden päästä ehkä jo uudella paikalla. (mikäs kiire tässä on, antaa maan parantua rauhassa)

Muovin alle ajattelin levittää nyt viime kesän "tekeytymässä" olleen kompostin. Siitä maa saisi varmaan potkua aikalailla. Ehkä ensin kastelen maan, jos se on kuivaa. Kompostin päälle voisi levittää purua, lehtiä (voi miksi kasasin suurimman osan syksyn lehdistä tuonne läjään enkä tajunnut heti niitä tyrkätä maalle?!) ruohonleikkuujätettä olkea ja peitteen reikien kohdille voisi laittaa pahvia. Näin reijistäkään ei pääsisi mitään kasvamaan ylös. Näin minä teen!

Minulle tuottaa suurta mielihyvää mietiskellä mistä kaikkialta haalin katemateriaalini ja miten sen levitän. (jonkinlainen sairaus kenties tämäkin?) Olen jo alkanut jemmaamaan pahvilaatikoita, koska sanomalehteä meille tulee huononlaisesti. Pahvi voikin olla hyvää tavaraa kateviljelyssä. Se hajoaa, mutta kestää varmaan jonkin aikaa, estää rikkaruohoja nousemasta. Naapurilta saan (tai ostan) varmaankin kutterinpurua. (jee naapurit! Mikä ihana asia!) Kateviljelyssä mahtavaa on se, että juuri se hiukan homehtunut tai kostunut tai muuten epäkelpo materiaali sopii aivan loistavasti katteeksi! Muiden hylky, eroon päästävä materiaali on minun aarteeni, se mitä minä haluan ja etsiskelen kuin aarretta! Tämä voi tietysti aiheuttaa sen, että ihmiset katsovat kieroon ja toteavat, että olen aivan kajahtanut, mutta sehän on vain totuus. Älkäämme kieltäkö sitä.   

Eilen myös tutustuin ensimmäistä kertaa ideaan harjupenkki. Se oli uusi käsite minulle ja tutkailin sitä nopeasti netistä eilen. Harjupenkin ideana on joko tehdä kohopenkki tai kaivaa maan alle auma ja täyttää se erilaisin aineksin. Järeimmissä harjupenkeissä oli kokonaisia puunrunkoja alla! (wau!) Alimmaksi siis tulee paksuja oksia tai muuta puutavaraa, päälle tulee kerros nurmikosta otettuja paloja (tai muualta) heinäpuoli alaspäin. Ilmeisesti sen jälkee voi käyttää kompostia tai jotain muuta sopivaa matskua ja päällimmäiseksi tulee sitten multakerros. Siihen sitten istutetaan mitä istutetaan. Varsin mullistavaa!

En taida jaksaa alkaa selittää nyt yrttispiraalista, mutta sellainenhan on myös aivan välttämätöntä tehdä! Enää tarvitsen iiiison kuorman multaa ja hiekkaa pihamaalle + sitä katemateriaalia... Ja vähän muskeleita käsivarsiin ja pari kesäorjaa ;)

ps. laitoin kameran laturiin! Josko joskus saataisiin kuviakin taas tänne :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti