lauantai 26. joulukuuta 2015

Ikä


Olen elänyt tänään 30 vuotta. Se herättää valtavasti ajatuksia. Mitä olen saavuttanut elämässä? Onko elämä mennyt niin kuin olen toivonut? Olenko vanha?  Olenko tehnyt asioita joita olen halunnut vai olenko täyttänyt jonkun toisen toivetta? Mitä haluan vielä elämältäni? Millaista elämää haluan elää, mitä saavuttaa, mitkä ovat tavoitteeni vai onko niitä? Mistä unelmoin?


Pienenä ajattelin, että 17 vuotta on mahtava ikä. On juuri niin vanha, että voi tehdä kutakuinkin mitä vaan, mutta ei kuitenkaan vielä vanha. Nyt vähän hymyilyttää. En edes muista mitä tein kun olin 17 vuotias. En ainakaan tiennyt elämästä vielä mitään. En tiedä tiedänkö vieläkään. 


Olen niitä ihmisiä, jotka ovat tunteneet koko elämänsä itsensä vanhaksi. Jo silloin kun olin 17-vuotias. En tiedä miksi, mutta monet ystäväni ovat minua huomattavasti vanhempia. En minä ajattele, että tuo ystäväni on jo yli 63 vuotias kun tapaamme. Meillä on hyviä, syviä keskusteluja ja luottamusta. Luotan minä ikäisiinikin ystäviini. Kuitenkin, ehkä minä olen ollut "vanha sielu" jollain tapaa aina. Ehkä minä nuorrun, kun vanhenen? Ikä on vain numero. Niin se on.


Joskus olo on kuin tuolla ovella. Kenties se on ollut maalaamatta jo 30 vuotta. Maali kesii. Ei se haittaa. Se on silti kaunis. 


Elämä jatkuu. Päivä kerrallaan. Eteenpäin. Tässäkin iässä. Tai missä iässä hyvänsä. Olet hyvän ikäinen. Olet hyvä. <3

4 kommenttia:

  1. Mumma sanoi viimeksi kun nähtiin, että ihmisen sielu ei vanhene, kroppa vaan. Hän täytti kesällä 80v.

    Mun on vaikea määrittää itseäni minkään ikäiseksi. Koen jotenkin olevani nuori, mutta onko 35v. enää nuori? Olen sopivanikäinen, oli se sitten mikä tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hieno elämänviisaus. Kai se on niin, että sellainen mieli millainen sielu tai päinvastoin. Ehkä mulla on vanha ollut aina. En tiedä. Sopivan ikäinen kuulostaa just hyvältä 8)

      Poista
  2. Paljon onnea! 30 vuotta on merkittävä, hieno ikä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. En tiedä, en ole ennen ollut tämän ikäinen ;) Tuntuu samalta kuin ennenkin.

      Poista