keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Talvi tuli! (ja pähkinänakkelin paluu)


Minua ei haittaa pakkaset kovinkaan paljon. No ehkä vähän mietin miten paljon lämmitykseen menee rahaa, mutta pidän kyllä talvesta ja pakkasesta. Tietysti nämä vähän äkkiä nyt tulivat koviksi. Ei ollut sopeutumisjaksoa. Tykkäisin kyllä hirveästi lämmittää takkaa tai uunia. Siinä on jotakin sellaista ihmisen perustarpeeseen pureutuvaa, tyydytystä antavaa puuhaa. En tiedä onko se ajatus siinä, että saa taloon lämpöä. Onhan puulla tuotettu lämpö myös erilaista kuin pattereista saatu. Vai onko se vain se puuhastelu, puiden hakeminen, tulen sytyttäminen, sen ylläpitäminen, liekkien katselu... En tiedä. Ehkä seuraavassa remppasysäyksessä saadaan meille vihdoin tulisija. Hitaasti hyvää tulee. Haaveilen pönttöuunista. Se vaan olisi niin mahtava.

Ihania auringonpaisteisia päiviä on ollut, tosin liian vähän on ehtinyt nauttia niistä ulkosalla. Hyvin varustautuneena uloskin voi mennä. Saatetaan tosin tarvita armeijan villapaitaa, kommandopipoa (mulla on semmoinen, käytän sitä ratsastaessa pakkasilla) toppa-asua ja villapöksyjä. Villa lämmittää. Eikä kenkiin saa tunkea liian paksua sukkaa. Jos varpaat ahdistuu ne jäätyy heti. Ehkä tänään on se päivä kun lähden eskimoksi pukeutuneena ulos.

Kuva on Savonlinnasta, Olavinlinnan läheisyydestä.

Oltiin reissussa. Ihana ystäväni kävi ruokkimassa kissoja. Hän on ihan mahtava. Hän laittoi kuvaviestejä meille ja kertoi kissojen voinnista. "Olen täällä vieläkin, istuin pari tuntia kissojen seurana". Minä olen aika tarkka kissojen ruokinnasta ja hyvinvoinnista, joten on huippua päästä lähtemään niin, ettei tarvitse murehtia pärjätäänkö kotosalla. <3 Oltiin siis Itä-Suomessa isännän kanssa sukuloimassa viikonlopun yli. Otin kuvat reissun päältä.



Kävin eilen ostamassa pähkinärouhetta ja toisen rasvatangon linnuille kun on niin kovat pakkaset. Täytin ruokintapaikat kukkuroilleen. Ja katsohan kuka se teki paluun joululta! Sain jopa pari kuvaakin. Pähkinänakkelihan se siinä, pääalaspäin rasvatangolla! Olen niin iloinen, se on palannut <3 Onhan se toki voinut välilläkin käydä etten ole nähnyt, mutta nyt näin sen monta kertaa ja ehdin ottaa puhelimella joitain kuvia. Olen ihan onnesta soikeana tästä vieraasta!

Tintit on ihan pörheinä höyhenpalloina. Kuusitiaiset ja sinitiaiset on mun lemppareita. Niin suloisia. Ainakin on reilusti sapuskaa tarjolla nyt pakkasilla. Kai ne pärjäilee. Pari oravaa vierailee ahkeraan myös ruokintapaikalla. Olen ihan tyytyväinen päätökseeni, että aloin ruokkimaan lintuja, vaikka alkuun sitä pohdinkin, että ryhdynkö siihen. Siementä kun voi kulua paljonkin. Naapurustossakin tosin ruokitaan, joten muualtakin ruokaa saa kun meidän pihasta!



Nyt pitäisi ryhtyä siivoamaan. Olisi loistava keli heittää lampaantaljat ja muut villapeitot pihalle pakastumaan. Hyvää loppiaista ja ihanaa pakkaspäivää kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti